Klassisk jordgubbstårta! 🎂 Gör alltid den här på midsommar och det är faktiskt en stor anledning till att jag fått så många tårtbeställningar. Ni är flera som frågat om receptet och inte ska väl jag sitta och hålla på den allra godaste tårtan jag vet? Nej här får ni! Glad midsommar 🌸
Original recept från www.instagram.com
June 20, 2026
2 st lådor svenska jordgubbar
2.5 dl vispgrädde
1 tsk socker
1 tsk vaniljextrakt
1 st liten skvätt citronsaft
2 st ägg
2 dl socker
50 g smör
1 dl mjölk 3%
2.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1 msk vaniljpulver
1 tsk kanel
1 krm salt
250 g frysta hallon
2 msk syltsocker
Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg bakplåtspapper i botten på en form och smöra kanterna.
Smält smör i en kastrull och häll i mjölk. Ställ av från värmen.
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
I en annan bunke vispa ägg och socker länge tills det blir vitt och pösigt.
Rör ner smör och mjölk i äggblandningen och vänd därefter försiktigt ner de torra ingredienserna.
Häll i en 23 cm form och grädda i mitten i ugnen i 25-30 minuter. Undvik att öppna ugnsluckan så kakan lätt sjunker ihop då.
Koka 250 g frysta hallon med 2 msk syltsocker i 15-20 minuter.
Låt svalna och ställ i kylen i minst en timme.
Skär ena låda jordgubbar i skivor och den vandra i små bitar. Skär upp botten i tre lager. (Vill du göra tre som jag gör i videon, dubbla receptet och grädda i 40 minuter, täck med folie om den blir för mörk och testa med sticka, kommer den ut ren är kakan klar).
Vispa grädde fluffig. Var väldigt försiktig i slutet så den snabbt blir övervispad och grynig. Blanda i socker, vanilj och en skvätt citron.
Gör vaniljsås. Jag brukar ärligt talat köra på Ekströms marsan som tårtfyllning och smaka upp med lite extra vaniljextrakt.
Klicka ut majoriteten av vaniljsåsen och gör ett hål med en sked så att du får en högre kant av vaniljsås längst ut. Fyll hålet med de finhackade jordgubbarna.
Lägg på en botten och lägg en sträng vaniljsås runt kanten på nästa botten. Fyll med hallonkompott.
Lägg på sista bottnen och täck hela kalaset med den lättvispade grädden. Jag dekorerar med de s