Grön risotto med krämiga ägg och sparris är min favoritrisotto! Håller ni med om att risotto är lite överskattat? Tycker liksom om det är beställer det nästan aldrig ute och lagat väldigt sällan. Den här är mitt undantag! Jäklar vad somrigt, fräscht och gott. Här får ni receptet:
Original recept från www.instagram.com
June 9, 2026
200 g bladspenat
2 st salladslök
1 kruka gräslök
1 kruka basilika
1 st citron (zest)
1 tsk socker
0.5 tsk salt
Några drag med pepparkvarnen
0.5 dl vatten
1 msk neutral olja
2 dl risottoris
2 st schalottenlök
4 dl vitt vin
7 dl kycklingbuljong
1 dl parmesan
1 knippe sparris
4 st ägg
1 st liten skvätt citronsaft
Blanda de gröna ingredienserna tillsammans med de listade under ”i mixern” i en mixer. Sila av (valfritt men blir lite grynigare och lösare annars).
Finhacka schalottenlöken. Fräs på medelhög värme i en skvätt olja. Häll i riset och fräs ihop med löken i 5-10 minuter.
Häll på vin och buljong lite i taget och rör. Upprepa tills riset är mjukt men har en liten kärna kvar. Rör i det mixade gröna tills du får en konsistens där risotton flyter ut på tallriken men är krämig.
Rensa sparrisen och fräs i en klick smör eller olja på ganska hög värme i ett par minuter (den får gärna ha mycket crunch kvar). Salta lite och ställ åt sidan.
Riv i parmesanen i risotton precis innan servering och avsluta med en liten skvätt citron.
Servera på en vanlig tallrik, toppa med sparrisen och krämiga ägg, mer parmesan och en nypa nymalen svartpeppar. Njut av sommarens bästa lunch!