Påsken närmar sig med stormsteg och jag kände för att baka något påskigt denna gråa söndag. En helt vanlig smulpaj fast med kinder ovanpå! Jordgubbarna är ju dessvärre inte i säsong ännu, jag stod länge och funderade om jag alls skulle köpa eller inte. Men det blev ett köp, hade en så tydlig vision av just precis denna kombo. Servera gärna med vispad grädde eller vaniljglass.
Original recept från www.instagram.com
May 24, 2026
100 g smör
3 dl vetemjöl
4 msk socker
10 - 12 st kinder maxi stänger
400 - 500 g jordgubbar
1 msk potatismjöl
0.5 dl socker
Lägg jordgubbarna längst ner i en smörad eller bakplåtsklädd form.
På med pajsmulet, chokladen och några jordgubbar till.
Grädda i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter. Om du vill kan du också ta ut pajen när den har gräddats lite mer än halva tiden och lägga på chokladen i ett senare skede. Eller så lägger du på chokladen sen när pajen är helt färdig, direkt den kommer ut ur ugnen vill säga.